måndag 10 mars 2008

Måndag 10 mars

Tanken idag var att äntligen få in en rutin när det gäller Peppars hälsaträning. Målet är att få Peppar att gå fram till en person som jag pekar ut för henne som står med handflatan vänd mot oss. Väl framme så ska hon "dutta" med nosen i handen och låta den aktuella personen lägga sin hand på hennes huvud. Vi har tränat dessa två moment separat och ska nu försöka göra en kedja av dem. Vi började redan före kl 8 med en av barnens kompisar som kom förbi. Då blev det bara dutta. Något senare gick vi på morgonpromenad med en kompis och även hon fick vara träningshjälp. Den här gången lyckades Peppar bilda en kedja, dock med en del hjälp. Nästa träningspass erbjöds på måndagsträningsgruppen med två olika medhjälpare. Nu kändes det som om Peppar förstod vad hon skulle göra förutsatt att hon kommer in rätt i det hela. Viktigt alltså att jag är tydlig med vad jag vill att hon ska göra. Under alla pass har jag låtit min medhjälpare belöna Peppar. En liten gnutta lydnadsträning blev det. Vi inriktade oss på linförighet med många sitt och svängar. Vi hann också med en liten promenad tillsammans med en hundkompis med vidhängande hund inne på travet där det var lunchtrav. Jättenyttigt. Peppar skötte sig galant. Jag känner starkt att den här hälsaträningen kräver många träningspass med många olika personer. Jag är nöjd med dagens träning. Hur bra något hos Peppar ska bli beror i allra högsta grad på mig.

Inga kommentarer: