tisdag 19 augusti 2008

Vi måste träna !!!!


Vi har varit i Sundsvall, Peppar och jag. Det var dax för 4:e helgen på Besöks och Terapihundsutbildningen. Fram tills nu så har jag haft det ganska bekvämt när det gäller B&T-hundsutbildningen. Vi har kunnat det mesta och varit väldigt slöa med träningen. Jag gillar ju att vara ute i skogen och gå med jyckarna, göra leta-rutor, leka och köra lite lydnadsträning och miljöträningen har hundarna gratis eftersom de är med överallt. Massor med tid som skulle behövas för B&Tträningen.

Nu minsann så sa min lärare, Lina, att konster, att hälsa, lägga hakan i knät, passivitet, hantering m m ska sitta bergfast. Inget att snacka om. Väldigt snart är det skarpa besök som gäller. Hjälp tänkte jag, då måste vi börja träna. Konsterna sitter verkligen sådär t o m med mig och Peppar ska kunna dem med andra. Hälsa går ganska bra men det gäller att få till rätt uttryck hos Peppar och att hon går in nära och låter sig klappas och dessutom står kvar.

Så vi börjar med nos och tasstarget och hon lär sig båda som jag växeltränar på typ en halvtimme. Tänk vilken jycke jag har, hon lär sig det jag vill, snabbt, bara jag gör det. Så nu jäklar är det viktigt att få in träningsdisciplin i vårt liv. Jag som alltid tjatar på mina kurser att det är viktigt att träna, att det inte finns några genvägar.

Två korta träningspass per dag och hund med olika människor, i olika miljöer och olika svårighetsgrad är receptet. Det får bli en skogspromenad per dag hädanefter.........:-P

Har börjat höstkursomgången och det är lika kul som vanligt. Att få möta alla dessa hundar med vidhängande ägare är hur häftigt som helst. Och hundarna gör så gott de kan, ska ni veta.

Som sagt: Kom ihåg att träna det som du vill att din hund ska kunna.

Inga kommentarer: