söndag 28 september 2008

Enblåsig och härlig helg

Helgen har ägnats åt att vandra i fjällen, sova länge, äta gott, kolla bra film och säga farväl till husbilen. Den ska nu stå för ankar tills i vår.
Vi har varit i Vålådalen två nätter. Vandringen gick till pyramiderna via Issjödalen hem. Fantastiskt vackert. En natur som jag aldrig har sett. Det var kalt, kargt, färgglatt och unikt. Jag kan varmt rekommendera denna tur. Vi startade turen vid 11 på förmiddagen och var tillbaka vid halv 8. Hundarna var lösa hela vägen och mot slutet traskade de på bakom mig. De var totalt slut, vilket vi var hela bunten.
Den känsla som man får när man står ensam ute i fjällvärlden är oerhört stor samtidigt som man känner sig minst i världen. En härligt kluven känsla.
Kändes lite sorgligt att ställa av husbilen. Då är det ju snart vinter. Den ska stå där ända tills våren då vi får dra ut på våra färder igen.

Från det ena till det andra så fick jag en fråga alldeles nyss. Vad gör man med en valp som sätter upp sina tassar på soffan. Och det får den inte. Mitt råd: Ta lugnt ned valpen, håll i den lite, tala lugnt om att valpar ska vara på golvet och beröm den när den är där. Problematisera inte småsaker, var lugn och vänlig och förstärk det du vill ha hos hunden.
Ha det gott tils nästa gång.......................:-)

Inga kommentarer: