söndag 26 oktober 2008

En himla kul ide

Har precis kommit hem från kursavslutningen för klicker/nyttohundskursen. Omdömet från deltagarna var "jättekul, lärorik, bra uppläggning, skönt att vara inne, liten grupp, lärt sig att använda klicker, användbara övningar" bla. Hundarna har fått lära sig nostarget - bra när hunden ska putta igen en dörr, tända en lampa, hälsa fint i handen och "pussas", tasstarget - tända lampa med knapp på golvet, öppna en pedalhink, lära sig vacker tass, sätta upp tassen på något, bära/hämta - väldigt användbart eftersom man kan låta hunden hjälpa till att bära det mesta, hämta saker du ber om, transportera saker till någon annan och plocka upp saker som man tappar på golvet. Man får en bredare repertoar när det gäller att ge sin hund olika jobb. Hunden växer så det knakar av att ha ett jobb. En av hundarna var en tax och det är hur häftigt som helst av se en sån kille lära sig saker så snabbt med hjälp av klicker.
För att utmana deltagarna och få dem att träna vidare så ska två ridgebackar lära sig att lägga sin haka i någons hand och hålla den där i tio sekunder. Kanske inte jätteanvändbart men kul.
Ett tips: utmana dina hundvänner på saker att lära hunden. Den som vinner får t ex en flaska vin eller en varm korv eller ett stort tuggben av den andra. Mina kursdeltagare fick en hel månad på si'g vilket är länge för att lära sig "hakan i handen".

Jag vill passa på att göra reklam för helgkursen som jag ska ha den 15 + 16 + 30/11. Jag vill också vinka för homeopatikursen som går av stapeln den 11/11. Inbjudan finns att hämta på min förstasida.

Så, ta nu och utmana varandra. Jag lovar att det blir fart på hundträningen. Ha kul.
Tack för mig för denna gång.

Inga kommentarer: