lördag 21 november 2009

Jag vet inte vad du tycker om musik men jag älskar verkligen att lyssna på musik. Just nu är det "The show must go om" med Queen. Herregud vilken låt. Man kan hämta kraft och finna glädje från musik. Orkar du lyssna på texten så kan den få dig att fundera. Just den här låten kan ju få en att fundera på väldigt STORA saker i livet. En kort tid efter att Queen spelade in "The show must go on" avled sångaren Freddie Mercury i sviterna av aids. Det är STORT. Eller hur? Nu blev det väldigt djupt och filosofiskt men t o m jag kan bli trött på hundar =)) Det händer inte ofta men just nu kände jag behov av att ge er en annan sida av mig.
Så fantastiskt skönt det var idag när solen äntligen tittade fram. Det stod plötsligt klart för mig hur mycket den betyder. Hussen och jag tog en promenad upp till pingstkyrkans loppis i Torvalla. Jag tycker mycket om att gå på loppis och rota. Hittade två påslakan, två tröjor till en son, några småprylar och en liten söt skål som det stod Peppar på. Den kunde jag inte låta bli att köpa, faktiskt.

Något som jag funderar på mycket är hur olika vi människor ser på olika hundar. Jag kom in på hundar till slut likt förbaskat. Det gäller både kurshundar och "problemhundar". Det som hundägare kan se som ett problematiskt beteende t ex för mycket nyfikenhet, för hög energi/arbetslust, för intensiv människokärlek, dra i kopplet, hoppar och skäller i tid och otid.
I min värld så är det ofta fråga om helt naturliga hundbeteenden. Är beteendet väldigt intensivt så är det ofta så att människan har förstärkt det alldeles själv. Har pratat mycket i mina nuvarande grupper om vikten av att vara lugn. Ju stökigare hunden blir desto lugnare behöver människan bli.

Dessutom så tror jag att det alltid finns ett skäl till att hunden reagerar som den gör i en viss situation. Det kan vara arv, ras, kön, ålder, erfarenheter, temperament, uppfostran, relation till ägaren, dagsform, hormoner, smärta m m. Det är bara att välja. Jag känner ofta att vi människor har alldeles för stora förväntningar på våra hundar, speciellt på våra valpar. Vi tillskriver gärna hunden förmågor som de inte alls har. Vi låter så orättvist vår frustration gå ut över jycken som inte har fattat ett jota. Det enda som blivit än mer klart för den är att just den aktuella situationen är jätteläskig och farlig och att matte/husse tycker likadant och dessutom blir "galen".

En av mina elever sa, - Hundar har ändå väldigt jämnt humör om man jämför med oss människor. Jag måste säga att jag håller med.
Jag tycker att man har problem om hunden jagar allt som rör sig, inte kan vara ensam, tar till ett aggressivt beteende i alla situationer med alla andra hundar eller människor, jagar svansen ofta, drar sig undan hantering och är rädd för allt utanför den invanda miljön.
Men som sagt, de flesta hundar jag träffar är glada, trevliga, snälla, toleranta och hänger med på det mesta.

Hoppas att du har haft möjlighet att ta en lång härlig skogspromenad i solen och kunnat lyssna en stund på rikigt jäkla bra musik. En sann lisa för själen.

Inga kommentarer: