torsdag 10 december 2009

Man ska hålla vad man lovar =))

Börjar med att be om ursäkt för att jag har slarvat med att skriva. Livet kommer i mellan ibland. Ni vet barn, mannen, hundarna, jobbet, träning, matlagning o s v. Dessutom har datorn varit ockuperad av barnen som var tvugna att installera om WOW (World of Warcraft). Barnen har önskat sig en stationär dator i julklapp, vi har bara en plattdator nu, och det vete tusan om de inte ska få det iallafall.
Har just kommit in från föreläsningen och torsdagträningen. Det var de sista för detta året. Jag har ju alltid med mig Peppar på träningarna. Ikväll var hon så himla duktig. Gav mig tusan på att låta bli att använda kopplet och att bara belöna med mig själv. Alltså inget godis men bollen någon enstaka gång. Den lilla schäferskruttan var fantastiskt duktig och det var så himla kul att träna ikväll (vilket det oftast är förstås). Det kändes som om alla tyckte att det var roligt att träna hund, trots eller kanske tack vare att det var många näraövningar och ganska svårt.
På föreläsningen pratade vi om över och understimulerade hundar, vilket alltid är intressant. Av någon anledning kom vi också in på ämnet hundraser. Vad viktigt det är att man tar tid på sig när man väljer ras. Många blivande hundägare, speciellt de oerfarna, har ibland för bråttom i valet av ras och blir fast med en hund av "fel" ras. Jag ser det ganska ofta och det är synd om både hund och ägare.
En av damerna som var med på föreläsningen frågade mig vad jag kommer att tänka på när det är dax för mig att skaffa en ny hund. Peppar är ju 5,5 år så inom en inte alltför avlägsen framtid är det ju något som kommer att bli aktuellt.
När det gäller ras så är det schäfern som ligger mig varmast om hjärtat. Eftersom jag nu har Peppar som är som mitt andra jag så kanske inte den rasen blir aktuell. Det blir alltför lätt att jämföra och bli för krävande och det är lätt hänt att generalisera. Jag är så nöjd med Peppar eftersom hon passar mig så perfekt.
Vilka raser i övrigt är det då som är intressanta? Det finns två andra raser än schäfer som känns kunna passa mig och det är flatcoated retriver och portugisisk vattenhund och möjligen en mörkfärgad golden retriver. Varför det då? Generellt sett så är hundar av dessa raser glada, energiska, arbetsvilliga och krävande. Det passar mig perfekt. Det är dock den unika individen som är mest intressant i sammanhanget. Vi måste helt enkelt passa för varandra. Målet med den hunden är att hon ska kunna jobba med mig inom t ex Besökshundsverksamhet.
Jag träffar väldigt mycket hundar av varierande ålder, kön och ras. De flesta är trevliga och glada individer men det är väldigt sällan jag känner mig "sugen" på någon hund. Hundarna jag fastnar för är oftast energiska busfrön med glimten i ögat, vilkas ägare kan tycka att de är ganska bökiga.
En sak är säker iallafall och det är att det är fasligt viktigt att man tar tid på sig och verkligen försöker känna efter om man passar ihop med vovven man tänker ta hem. Jag tycker att det är viktigt att man känner att man gillar valpens föräldrar därför att det är svårt att veta hur en åttaveckors valp ska utvecklas.

När jag häromdagen knackade på hos tant X på ett besök tillsammans med Peppar så "vrålade" damen ifråga, - LÅT MIG SOVA!!! Hoppsan, tänkte jag. Vad göra? Jag skickade in Peppar som förtrupp och Tant X blev genast på ett strålande humör och vi blev kvar hos henne ett bra tag. Underbart och härligt vad en liten vovve kan göra.

Tokälska din hund och dina barn om du har några. De gör så gott de kan. Det är min absoluta övertygelse. Sköt om er och ha det bäst.

Inga kommentarer: