söndag 31 januari 2010

En härlig helg =))

Har denna helg tillbringat min tid i Ås föreningshus. Där har ca 15 hundinstruktörer lärt sig en hel del om både hundar och människor. Det har varit Studiefrämjandet som arrangerade det hela. Ett stort tack till Karin som bjöd på god lunch och fikapauser.

Lördagen ägnade vi åt att utbyta erfarenheter med varandra hur man på ett bra och smidigt sätt kan hantera besvärliga situationer som kan uppstå på t ex en kursträff. Att få ha tid att diskutera sådant som vi alla känner igen men som man ofta kan känna sig ensam i var fantastiskt berikande, roligt och bra för självförtroendet. Vi fick också se delar av en föreläsning och även material av en föreläsare som heter Lennart Linden. Roligt, inspirerande, lärorikt och tydligt.

Under söndagen var det hundens friskvård som gällde med föreläsare Annika Falkenberg. För mig blev det väldigt tydligt vilket stort ämne detta är och hur lite jag vet. Annika var mycket bra och duktigt på det hon gjorde. Jag hade med mig Peppar som skötte sig på bästa sätt. Vi fick lära oss olika övningar när det gäller att stärka hundens blodcirkulation och rörelseapparat. Hon visade också massage på en hund. Jag förstod hur viktigt det är att titta på sin hund hur den rör sig, titta efter olika reaktioner vid beröring och att ge hunden den tid den behöver både vid massagen och uppbyggnad/rehabilitering av muskulaturen.
Som jag har berättat så är Peppar belastad i ryggen så denna kunskap kom väldigt lägligt. Hädanefter blir det till att ta större hänsyn till Peppars stela rygg och vara noggrann med att ge henne massage och träna upp lite bättre rörlighet och kanske lite mer muskulatur. Nu när jag har kunskapen =))

Ikväll blev träningshelgen full. Hur kul som helst.

Nu ska det bli skönt att sova.

Sköt om er nu och var rädd om era hundar // Anja

Inga kommentarer: