lördag 20 februari 2010

Lördagkväll

Har äntligen sjunkit ned i soffan i vårt vardagsrum. Har idag haft första dagen på träningshelgen och det har varit jättekul och givande. Vi har varit både inne och ute. Utepassen blev inte så långa p g a kylan men desto effektivare. I lokalen pysslade vi med klickerträning, spel och passivitet medan vi åt, pratade hund och fikade. En spännande utmaning för mig att få det att fungera friktionsfritt med så många stora hundar som inte känner varandra. Och visst gick det bra. Några små "incidenter" blev det ändå, vid lite för trånga situationer men de inblandade hundarnas mattar hanterade varje händelse på ett föredömligt sätt. Snabbt, tydligt och lugnt.

Efter att ha plockat undan i lokalen så var det dax att ge sig på nästa uppdrag för dagen vilket var att följa med en av mina B&T- elever på besök. Både hund och förare var väldigt duktiga och genomförde ett bra besök hos en synskadad kvinna i rullstol.

När jag kom hem blev Peppar så himla glad. Hon är verkligen inte van att vara ifrån mig en hel dag. Vi är ju alltid tillsammans. Både i jobb och på fritid. Kanske vi mår bra av att vara ifrån varandra ibland :) I varje fall så blev nog jag lika glad att se henne så istället för att ta det lugnt så gick Peppar och jag en lång, rolig och väldigt aktiv promenad. Att vara ute och gå i skogen med Peppar och göra roliga saker tillsammans är nästan som ett beroende hos mig och förmodligen hos henne också. Så ikväll tränade vi inkallning, stanna, leta bollen, bakom, framför, sitt och ligg. Vi har skitkul helt enkelt och Peppar är så duktig. Innan Peppar och jag gick ut så hade hon varit ute med hussen och sprungit 10 km i skidspåret. Hon säger då aldrig nej.

Ska nu titta på herrarnas skidåkning och ladda för imorgon. Må så gott och sov gott // Anja

Inga kommentarer: