fredag 16 juli 2010

Funderar just nu mycket kring det här med miljövana hos olika vovvar. Jag kan jämföra mina två och se att de har väldigt olika stategier i nya miljöer. Curry, borderterriern, är ganska cool men väldigt nyfiken. Hon sätter nosen i marken och får koll på vad som finns av värde för hennes del. Oftast är det nog mat hon letar. Peppar däremot använder mer synen. Hon har ett stort behov av att ha full kontroll på ett nytt ställe. Annars blir hon lätt orolig och behöver hjälp att bli lugn. Hon tappar lätt hörseln och jag får göra mig påmind för att få uppmärksamhet. Känns också som om hon har ett större behov än vanligt att få röra på sig ordentligt och "bränna" ut slaggprodukterna som infinner sig vid hög psykisk aktivitet.

Jag tycker ändå att båda mina hundar är vana att vara med och vana med olika och nya miljöer. Frågan är då hur de hade varit om jag inte hade tränat dem =))

Sitter just nu i husbilen och skriver detta medan husse kör. Vi har varit på flera riktigt bra loppisar, käkat lunch och stojjat med hundarna. Husbil är verkligen ett bra sätt att resa. Man kan stanna när man vill, laga och käka mat och lägga sig och sova, whenever. Kanonbra.

Använder för första gången mobilt bredband. Vilken suverän uppfinning. Jag kan sköta kontakt med vänner, familj och kunder via mail trots att jag inte har min vanliga uppkoppling.

Kom ihåg att anmäla till kurs om du vill gå hos mig i höst. Startar valpkurser och grund V 33 och kör varannan vecka. Finns intresse för spår och fortsättning så kommer jag att starta sådana kurser också.

Ha det skönt med din hund och var rädd om varandra // Anja

Inga kommentarer: