söndag 11 juli 2010

Idag har Peppar och jag varit och sprungit runt hela Andersön. Vilken kanonrunda både för mig och hunden. Upp o ned, stenar och rötter i vägen och vatten hela vägen att dricka och bada i för en varm schäfer. Jag stöp en gång men gjorde mig som tur var inte illa. Peppar stack iväg med en himla fart en gång men kom snabbt tillbaka på inkallning. Det visade sig vara två orienterare som vi känner väl.

Häromdagen, när vi var i sommarstugan så var vi med om samma sak. Peppar springer iväg, jag ropar, hon kommer tillbaka och sedan tänkte jag inte så mycket mer på det. När vi rundar ett hörn och går förbi en stor sten så hoppar ett litet monster (vår yngsta son) fram och fullständigt skrämmer livet ur mig och min syster. Hundarna reagerar inte mer än att de hälsar glatt. De har ju båda två hela tiden vetat att han gömmer sig där. När jag sedan funderar lite på situationen så har jag tydligt sett att Peppar markerar sonen några sekunder innan han skuttar fram men jag har valt att inte se det.

Så kan det nog vara rätt ofta. Att hunden tydligt ger ifrån sig olika signaler för att visa oss människor vad som händer runt dem och vad de tänker göra åt det. Och det är här vi människor av skilda skäl inte hänger med. Det kan bero på att vi inte ser, inte hinner att se, inte vill se, inte kan tolka det vi ser o s v. Det blev många inten=))
Jag tycker att man, av respekt och hänsyn för sin hund, ska titta på den för att försöka hänga med den i de situationer som uppstår. Det är en träningssak och kräver kunskap och engagemang men gör din roll som hundägare mycket intressantare och roligare.
Har just pratat med en elev vars hund har markerat önskan om ökat avstånd från en människa genom att morra. Jag behövde inte säga så mycket, hon svarade själv mest på sina egna frågor, medan jag mest hummade. Hon hade alltså kunskapen om sin egen hund själv och behövde bara ha bekräftelse av mig att hon var på rätt väg. Så är det ofta när jag pratar med hundägare. De har ofta kunskapen om och känslan för sin hund men vågar av någon anledning inte lita på sig själv. Använd magkänslan, den har ofta rätt.

Hoppas nu bara inte att det börjar att regna nu när vi ska ut och spåra =)

Ha`re // Anja, Curry o Peppar

Inga kommentarer: