torsdag 8 juli 2010

Å, vad det är härligt

att ha semester. Att kunna slösa med tid är verkligen fantastiskt. Trots att jag verkligen älskar det jag gör och tycker mycket om mitt jobb med mina egna och andras hundar så är det skönt att få vara ledig. Att få sova på morgnarna =) hur skönt är inte det. Alla utom husse är nog nattugglor i min flock. Jyckarna är också jättetrötta på kvällarna. Alltså blir barnen och jag ofta uppe länge på kvällarna. Det är samma visa varenda sommarlov.

Fyllde år i början av veckan. Min enda presentönskan var en picknick på Andersön. Min familj och släkt tog genast tag i planeringen. Kvällen blev väldigt lyckad med god mat, trevligt sällskap och SOL. En nyttig erfarenhet för mig blev det också. Att kunna kliva tillbaka och ge andra ansvar. Fick ju flera gånger frågor angående denna picknick och jag fick verkligen hålla tungan rätt i munnen för att inte lägga mig i. Skitsvårt.

Bästa födelsedagspresenten fick jag nog ändå av Peppar. Vi sprang in till stan och på ett ställe mellan järnvägen och Storsjön så fick den lilla schäferfröken syn på en hare, typ 15 meter framför oss. Hon sätter högsta fart, jaga är ju så underbart roligt, men när jag ropar så kommer hon tillbaka. Coolt. Jag blev jätteglad. Harar har hon inte klarat förut. Tur att jag hade favveleksaken med.

Trots semester så finns ju Hundkul såklart där i bakhuvudet. Det är mycket som ska planeras, funderas på och fixas. Något som det blev väldigt akut med var hemsidan. Min webbmoster har drabbats av sjukdom och kan inte på långa vägar sköta en dator just nu. Hemsidan behöver ju uppdateras men i det här läget med tanke på vilken situation hon befinner sig i så skulle jag inte ens fråga. Alltså så har jag varit tvungen att lära mig hur man gör, alldeles på egen hand. Är själv ganska nöjd =)

Håller träningen igång med vovvarna mina. Springer flera gånger i veckan, tar långa promenader, tränar konster, spelar spel, använder maten som nosjobb, håller B&T-kunskaperna i färskt minne, balansträning och en del lydnadsträning faktiskt. Har insett att den är viktig under hela hundens liv. Så spårar vi såklart. Idag t ex så har Peppar gått ett 16 timmar gammalt och ca 1000 meter långt spår med 15 apporter i. Hon arbetade långsamt och rätt och hittade alla apporter men blev jättetrött. Nästa spår kommer att bli kort, enkelt, roligt och med nåt riktigt smaskigt i slutet.

Ha det nu gott, så länge och hoppas på att sommaren håller i sig // Anja

Inga kommentarer: