måndag 15 november 2010

Stockholmshelg

Peppar och jag har varit i Huvudstaden i helgen. Både jag och Peppar har jobbat. Jag mest. Var lärare för en grupp elever som ska utbilda sina hundar till Terapihundar på Hundens Hus. Peppar skulle tillsammans med mig visa hur ett Besök kan se ut. Vi gjorde besöket på ett äldreboende på Södermalm.

Peppar löpte, vi hade åkt tåg från Östersund kvällen innan, sovit på ovant ställe, åkt tunnelbana och bytt miljö. Dessutom hade hon legat ensam på ett kontor medan jag jobbade och väntat på att vi skulle göra besöket, vi hade aldrig varit på just detta äldreboende och vi hade aldrig träffat de som bodde där. Vi skulle göra två besök på olika avdelningar med 5 elever som tittade på vid varje tillfälle. Som ni förstår var inte förutsättningarna för ett BRA besök optimala. Inte på något sätt, faktiskt.

Det som talade för att besöket ändå kunde bli hyfsat är att vi känner varandra väl och att vi har gjort en hel del besök tillsammans. Vi har också väl invanda och tränade förberedelser och ritualer som vi alltid gör före och efter ett besök.

Så hur tror ni att det gick?

Det gick strålande. Speciellt det första besöket. Peppar jobbade suveränt och på det andra besöket var hon trött men gjorde en hjälteinsats. Jag är så stolt över henne och väldigt glad att vi klarade uppdraget trots hög belastning.
Idag, måndag med ännu en tågresa i huvudet så var vi på vårat vanliga besök på Ljunghem. Peppar var återigen fullständigt strålande. Jag är så jäkla glad i den hunden och stolt över att det fungerar så bra med henne.

Jag ville bara tala om för er att jag är lyckligt lottad som får ha min söta lilla tös som arbetskompis och att jag får hålla på med saker som jag tycker om t ex att jobba som lärare och vägleda hundägare i konsten att ha hund.

Ha`re gott så länge.

1 kommentar:

Pia Eriksson sa...

Hej Anja,

Vi träffades på Cillas clinic i rädsla/aggression förra helgen. Jag som hade den rädda puffen Mini.

Vad kul att läsa om Peppar! Vilken stjärna!

Det var kul att träffas, hoppas vi ses igen!

/Pia