måndag 21 februari 2011


Idag har jag ont i kroppen. Peppar och jag körde 7 km skidor i fredags. I lördags åkte Peppar, jag och yngsta sonen ca 13 km skidor och i går, söndag sprang Peppar och jag 7 km. Så idag har vi tagit det riktigt lugnt. Fysiskt. Mentalt har Peppar fått jobba ändå idag. Vi har varit på besök och så hon har fått jobba med en ung, stollig hanne som skällde på henne hela tiden och det klarade hon galant.
Den härliga och minst sagt avslappnade bilden visar dig att vi gör andra saker än att träna. Det är mitt ben som är med på bilden och sängen finns i vår husbil. Schäfern spelar död och borderterriern jobbar med att tvätta mattes fötter. Urskön sommarsemesterbild.

Har startat den styrda träningsgruppen idag. Så kul och så svårt. De som är med i den kan ju en del hundträning. Det enda de behöver är någon som ger dem en spark i röven. Då funkar både förare och hund galant. Konstigt. Tänk om de kunde sparka sig själva i röven :) Ska skicka en saftig läxa till dem.

Har nu två kursstarter kvar. Fortsättning x 2, en för större hundar och en för småvuxna hundar. Ska bli hur kul som helst. Båda är fulla. Det enda som fattas nu är valparna. De brukar komma i mars/april.

Har förutom spårkurser och spårträningsgrupp två ideer inför Vårterminen. En träningshelg och ett spårläger. Vet inte riktigt när men känns det intressant så anmäl dig genast. Skicka ett mail, bara. Anmäl dig också till spårkurs eller spårläger, såklart, om det känns intressant. Som sagt, att spåra är det roligaste man kan göra.

Avslutningsvis, ser hela tiden hundägare som använder ojusta medel och metoder på sina hundar. Jag kan inte förstå varför. Det finns ju positiva och bra metoder (för hunden) som bygger på samarbete och relation. Vad beror det på? Att man inte har kunskap, tålamod, vilja mm. För mig känns det självklart att kunna vara en glad och positiv samarbetspartner som ibland behöver vägleda och styra upp sin hund.
Det är sorgligt att se när en hundägare petar upp stryphalsbandet bakom sin ostyriga hunds öron för att klara av att promenera med den.
När du läst detta skulle det vara kul om du skrev en kommentar. Jag blir jätteglad då:))
Ha det bäst, så länge // Anja och Peppar o Curry

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vältränade ben på både matte och hundar ser jag :)
Superkul på styrda träningen igår, bra med någon som står på sidan och ser vad/hur man gör. Spark i baken kan vi tvåbenta behöva ibland för att poletten ska trilla ner, ser fram emot den lilla läxan ...
"med positiv förstärkning tar man inga risker" bra citat ur cirkelboken.
Susanne o Tia

Anonym sa...

Ja det var jätte kul på träningsgruppen i måndags! Både matte och hund gick hem, kröp ner i sängen och somnade tidigt!!

Det är konstigt att jag inte lyckas knäcka bra ideer själv, tycker att jag borde klara det nu men nej då. Vi har "lekt kurs" i hundmöten idag! Snurrat, stannat mm och vips så har Bamse fokus på MIG (och jag på honom) istället för på mötande hund!!! Suck! Ja huvudsaken är väl ATT jag tänker till!! :) Ha en bra vecka!

/Marianne & Bamse

Emma, Vizzla o Bozza sa...

Härligt med kondition, vi kör också hårt på den biten nu :)

Jag tränar ju ganska mycket själv med mina hundar som du kasnke vet men jag tycker det är perfekt att gå på gruppträningarna ibland för att ge mina fyrbenta lite variation :)

Spårläger låter jätte kul!

Kram från Emma och schäferflickorna