torsdag 23 februari 2017


Chili den Brötiga 💕

Som jag har berÀttat tidigare sÄ har jag blivit vÀlsignad med Chili. Hon kom till oss som Ättaveckorsvalp. Otroligt söt och go. Min plan med henne var att hon, som sin "syster" Peppar skulle bli Terapihund. Redan frÄn början trÀnade jag henne i att hÀlsa pÄ olika mÀnniskor, hon blev hanterad, vi trÀnad pÄ olika miljöer osv. Vi gjorde mycket tillsammans hennes första Ätta mÄnader med mig. Givetvis helt utan stress eller tvÄng. Det mesta gick ganska bra. MÀrkte dock att hon dÄ och dÄ i sÀrskilt svÄra, sociala situationer behövde mycket hjÀlp och stöttning, ibland t o m behövde fÄ slippa vara kvar i aktuell situation.

Vid tio mÄnaders Älder, vid sitt första löp, fick hon livmoderinflammation och det fanns ingen annan lösning Àn att operera henne. Den fysiska rehabiliteringen gick vÀldigt bra, hon blev snabbt lÀkt och hel. Vid 1 Ärs Älder var hon ikapp igen.

Vi fortsatte med den sociala trÀningen. Chili var med pÄ Àldreboenden och i andra sociala sammanhang. Vi trÀnade pÄ med att hÀlsa, att vara nÀra, att bli hanterad av den som ville klappa henne. Hon fick godis, hon fick beröm, hon fick stöttning och tiden gick. Under första halvan pÄ hennes första Är började jag mÀrka ett visst motstÄnd hos Chili att ha frÀmmande mÀnniskor nÀra sig och att dessutom behöva hÀlsa pÄ dem. Problemet för henne var att jag inte la mÀrke till eller förstod hennes fina signaler som talade om detta framförallt för mig. Att titta bort, vÀnda sidan till, slicka sig om munnen t o m försöka undvika eller gÄ ivÀg. Det var ju sÄ att jag hade en plan för henne. Hon skulle absolut bli Social tjÀnstehund. Min tanke var nog att hennes beteende skulle "gÄ över" och "vÀxa bort" och försvinna bara vi fortsatte att trÀna. SÄ vi fortsatte, nu med ett visst mÄtt av "du mÄste, faktiskt".

Under andra halvan av Chilis andra Är blev det Àntligen fullstÀndigt klart för mig att Chilis uppgift hÀr i vÀrlden absolut inte var att bli Terapihund!!!
Vi var pĂ„ ett besök pĂ„ ett Ă€ldreboende och skulle gĂ„ en fin liten dam till mötes. En dam som Chili kĂ€nde vĂ€l och tyckte om. Vi gick i motljus. Å Chili morrar.......? Under samma besök morrar hon mot Ă€nnu en dam pĂ„ samma boende. Det var sista gĂ„ngen hon var med pĂ„ besök. Under den kommande perioden trĂ€nade vi och trĂ€nade vi att hĂ€lsa och hĂ€lsa. Det var godis i massor varje gĂ„ng jag ville att hon skulle hĂ€lsa pĂ„ nĂ„gon. Till slut var det dax för mig att ta en paus för att tĂ€nka till. Min plan stĂ€mde inte ihop med hunden. Chili hade nu börjat morra allvarsamt mot grannar, mĂ€nniskor vi mötte pĂ„ vĂ„ra promenader eller som vĂ€ntade pĂ„ bussen, skĂ€lla pĂ„ mĂ€nniskor pĂ„ vĂ„r parkering, göra utfall mot hundekipage som vi mötte. Hon hade lĂ€tt att varva upp i mĂ„nga olika situationer.

SÄ till slut sÄ la jag min plan för henne i en lÄda och grÀvde ned den, djupt. Tillsammans med den begravde jag min frustration och besvikelse.

Vi började om, helt och hÄllet och nu var min plan den helt omvÀnda. Vi började trÀna pÄ att Chili inte behövde hÀlsa pÄ nÄgon, varken mÀnniska eller hund. Jag började jobba med motbetingning och skvallertrÀning. SÄ fort vi mötte nÄgon sÄ fick hon godis, inte som belöning utan för att förÀndra hennes förvÀntan och kÀnsla.

Jag tror att det finns flera skÀl till att hon blev den hund hon Àr. Framförallt kastreringen men ocksÄ den tidigare trÀningen, tidiga erfarenheter och arv. Precis som hos alla andra hundar :)

IgĂ„r var hon med mig pĂ„ Öppen trĂ€ning och kvĂ€llen innan som demonstrationshund pĂ„ en kurs. Å det gick strĂ„lande.

Idag Ă€r jag vĂ€ldigt lyhörd för Chilis stressnivĂ„, förvĂ€ntningar och kĂ€nsla. Jag blir inte rĂ€dd, frustrerad eller stressad lĂ€ngre. Jag bara ger henne den hjĂ€lp och det stöd hon behöver i varje unik situation. 
Jag Ă€r sĂ„ glad för att hon lever tillsammans med oss. Hon ger mig sĂ„ mycket kunskap och lĂ€rdom, hon sĂ€ger aldrig nej, hon hĂ„ller mig skĂ€rpt. Chili Ă€r god och glad, har ett stort varmt hjĂ€rta, Ă€r galen och mycket fysisk.  Jag Ă€lskar henne av hela mitt hjĂ€rta 💕


1 kommentar:

Anonym sa...

Älskade lilla Chili! Jag har ju haft möjligheten att fĂ„ följa er pĂ„ denna resa och lĂ€rt kĂ€nna denna lurvtuss! Hon Ă€r en fantastisk kompis nĂ€r hon kommer en nĂ€ra ❤ Kram Marianne