onsdag 30 april 2008

Äntligen vår

Har lagt mitt första spår för i år. Peppar gick som tåget. Jag la ett ca 300 m långt spår i skiftande terräng med mat och leksaker längst vägen. Åh, vad kul vi hade, både Peppar och jag. Vi var nere på 10-mila i Sigtuna och hade båda jyckarna med oss. Snacka om miljöträning. 20 00 orienterare som letar efter sina barn, rätt tält, vattenposten, fikat o s v. Vackert väder och härlig natur.
Märks väl att jag har mer tid för mina egna hundar. Tränar ju båda hundarna i Besök & terapi och Peppar tränar jag i att bli duktig på att hantera stojiga, osäkra och hundar med aggressiva beteenden. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med henne. Hon hanterar många riktigt svåra situationer på ett lugnt och väl avvägt sätt. Måste hon markera mot den andra hunden på något sätt så gör hon det oftast snabbt och tydligt för att sedan återgå till att bli lugn och försöka sig på lugnande signaler. Hon arbetar verkligen vilket har blivit väldigt tydligt med mer träning. Är vi ute på promenad behöver det inte alls se ut på det sättet. Curry hon har alltid varit duktig på att hantera andra hundar. Och hon älskar att få vara med och träna.
I helgen ska vi spåra och åter spåra. Hur kul som helst. Ha nu en trevlig och bra helg. Tänk också på alla skotträdda hundar. Alltså-inga raketer.

Inga kommentarer: